In Amsterdam in het Rijksmuseum is de meest omvattende Vermeer-tentoonstelling te zien. Misschien was er zelfs in de tijd van Vermeer nooit een grotere collectie van zijn werk bij elkaar te vinden. Omdat Delft onlosmakelijk verbonden is met de meesterschilder ligt het voor de hand niet alleen Amsterdam, maar ook Delft te bezoeken. De Kabelfabriek werkte mee aan een campagne in het teken van Vermeer.
Ons team bezocht als startpunt het Vermeer-Centrum in Delft. Daar hangen ook alle werken van Vermeer, maar dan als reproductie op ware grootte. We leerden er over de specifieke kleuren die de schilder gebruikte en over terugkerende symbolen in zijn werk.
Op weg naar de Kabelfabriek fietst bijna het hele team al langs het zicht op Delft. Natuurlijk bezoeken we alle plaatsen opnieuw die een prominente rol speelden in het leven en het werk van Vermeer. Recent is de exacte locatie van het straatje van Vermeer vastgesteld. Vooral op dit soort verstilde plekken van de stad waan je jezelf in de tijd van Vermeer, in één van zijn schilderijen.
Zo kwamen we op het idee hedendaagse fotografie te gebruiken in de campagne. Foto’s van nu die eruit zien als een schilderij van de meesterschilder. Er hoeft alleen nog een handtekening bij: Vermeer signeert de stad.
De kleuren komen rechtstreeks uit Vermeers palet
Er was behoefte aan een merkje als icoontje en voor stickers om producten makkelijk aan Vermeer te verbinden. De paraaf van Vermeer is verwerkt tot dit icoon in de kleuren die op het palet moeten hebben gelegen en die passen bij de stadsstijl
Fotografe Caroline Sikkenk maakte een reeks foto’s geïnspireerd op de portretten die Vermeer schilderde. Ze weet precies het licht te vangen waarmee we zo vertrouwd zijn geraakt in het werk van Vermeer. Door het medium en door kleine verwijzingen schemert de moderne tijd. Precies zoals ze ook in de stad wapperen, als vlaggen die het licht vangen met in de achtergrond de prachtige historische binnenstad. In de oude kerk zijn alle foto’s uit de reeks “Girls with Pearls” te bewonderen in een foto-tentoonstelling.
.
Het thema is verwerkt in offline en online uitingen, van banieren tot banners en van folders tot een brandstore. De Vermeercampagne loopt tot het einde van de overzichtstentoonstelling in Amsterdam. De highlights van Delft zijn natuurlijk altijd te bewonderen.