Werken op afstand, aan een nieuwe huisstijl. Kan dat en hoe gaat dat? Wij werkten al op afstand vóórdat het hip was en corona ons naar ons thuiskantoor verbande.
Via skype, e-mail en de ouderwetse telefoon ontwikkelden we de branding voor ‘the Whale Run’, een initiatief van Arne Feuerhahn van de stichting Hard to Port. Arne werkt vanuit Duitsland. Daarnaast reist hij geregeld naar IJsland voor zijn bijzondere werk. De Kabelfabriek is gevestigd in Delft, precies ertussenin.
Wat doet Hard to Port?
Arne: Met mijn organisatie Hard to Port zet ik mij in tegen de commerciële walvisvangst. Onze campagne loopt al sinds 2015. Elk jaar vliegen we naar IJsland om de archaïsche praktijk van de walvisvangst zichtbaar te maken. We hebben ter plaatse veel mediawerk verricht en de samenwerking met activisten uit IJsland opgezocht. Gelukkig zien we veel positieve ontwikkelingen. Sinds de laatste twee jaar, 2019 en 2020, is er geen commerciële walvisvangst meer in IJsland. Dat heeft verschillende reden maar ik durf wel te zeggen dat het mede door ons initiatief komt dat het aantal kritische stemmen in IJsland is gegroeid.
Wat is “The Whale Run”?
Arne: Na deze succesvolle ontwikkelingen kwam de gedachte bij mij op: ‘Het zou toch moeten lukken om de bevolking van IJsland hier meer bij te betrekken? Hoe kun je dat bereiken?’ Door mijn verblijven in IJsland heb ik gezien dat IJslanders heel enthousiast zijn over sport. Zo kwam ik op het idee om een sportevenement, of in dit geval een themaloop, te organiseren in plaats van een demonstratie. Een demonstratie vinden mensen vaak te confronterend. Met een sportevenement kun je veel mensen van jong tot oud aanspreken. Het is een inclusieve en positieve vorm van protest tegen de commerciële walvisvangst in IJsland.
Hoe heb je het idee handen en voeten gegeven?
Arne: In eerste instantie heb ik voor mijzelf een grof concept ontwikkeld. Voor het idee was het belangrijk eerst aan een visueel fundament te bouwen: het logo, de typografie en de kleuren. Zo ben ik bij jullie uitgekomen. Nadat dit ontwikkeld was zijn we naar IJsland gevlogen met een professionele fotograaf uit Hamburg en twee hardlopers. We hebben een shoot en videoopnames gemaakt. Met dit materiaal konden we het evenement zichtbaar maken en mensen enthousiast maken voor het initiatief. Ook zijn we op verschillende events geweest om voor ‘The Whale Run’ te werven.
Wat zijn de voor- en nadelen van werken op afstand?
Arne: De samenwerking met de Kabelfabriek verliep heel goed. Samenwerken op afstand is over het algemeen lastig in het activisme. Gelukkig ben ik al een paar keer in IJsland geweest, daarom ben ik vertrouwd met de lokale omstandigheden. De omgeving van Reykjavik ken ik goed en kan me daardoor een voorstelling maken hoe het daar zou kunnen werken. Toch kan ik er niet omheen af en toe naar IJsland te reizen en met mensen, organisaties en lokale autoriteiten daar te spreken. De gemeenschap in IJsland is vrij gesloten. Dit zeg ik zonder een oordeel, het heeft ook iets moois en positiefs, wel is het een uitdaging om als Duitse stichting de mensen daar te boeien en te bereiken. Daar komt inlevingsvermogen en Fingerspitzengefühl bij kijken omdat we natuurlijk wensen dat de locals geïnteresseerd raken in deze thematiek en daardoor ook bijdragen aan verandering.
Hoe zijn de reacties?
Arne: De feedback is 100% positief. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om reacties uit Duitsland, IJsland of de rest van de wereld. Door sport wordt een kader gecreëerd waar veel mensen aan mee kunnen doen. Het evenement krijgt daardoor een soort feestelijk karakter. En het is een positieve manier om verandering teweeg te brengen, op een manier die veel mensen aanspreekt.
Wat zijn jouw wensen voor “The Whale Run”?
Arne: Door de coronapandemie hebben we het evenement in 2020 helaas moeten afzeggen. We hopen dat ‘The Whale Run’ in 2021 voor het eerst gelopen kan worden en dat minstens de helft van de lopers uit IJsland zelf zullen komen.