Een naam zegt niet alles, maar stuurt wel onze gedachten. Natuurlijk wil je die gedachten de juiste kant op sturen. Een bedrijf dat zijn naam weloverwogen kiest en zorgt voor een naam die past bij zijn missie, plukt daar altijd de vruchten van. Het kiezen van een bedrijfsnaam is een van de belangrijkste strategische beslissingen voor iedere onderneming. Zonde om deze beslissing te nemen zonder goed stil te staan bij de gevolgen.
Het wordt een nieuwe organisatie niet makkelijk gemaakt. Ontzettend veel namen zijn al door anderen vastgelegd. Dit het hoofd bieden vraagt om veel creativiteit, taalvaardigheid, maar ook technische en juridische kennis zijn onmisbaar.
Past deze naam bij mij en mijn merkidentiteit?
Naar welke uitstraling ben je op zoek? Wat past bij de organisatie? Welk bereik moet de naam hebben? Welke rol wil je spelen in de markt? Mogelijk heb je deze strategische vraagstukken al beantwoord. Anders is het kiezen van een naam een goede aanleiding om hier eens mee aan de slag te gaan. Hoe beter je weet naar welke uitstraling je op zoek bent, hoe makkelijker het is de vele namen die op tafel komen te toetsen aan jouw eisen en wensen.
Mag je de bedrijfsnaam gebruiken?
Je bent niet de enige die zijn hoofd heeft gebogen over een goede bedrijfsnaam. De eerste ingevingen heb je misschien zelf al gecontroleerd. De kans is aanzienlijk dat je tot de ontdekking komt dat de domeinnaam die je op het oog had al in gebruik is, of voor een flink bedrag te koop staat.
Al is de URL nog vrij, dan betekent dit nog niet dat je een naam als bedrijfsnaam mag voeren. Naast het domein zijn er meer plekken waar een bedrijfsnaam geregistreerd kan zijn, zoals het Handelsregister. Om vast te stellen of je een bedrijfsnaam mag gebruiken, heeft de Kabelfabriek een unieke samenwerking met Killburn & Strode, experts op het gebied van intellectueel eigendom en merkenrecht. Zij checken de namen en kunnen deze desgewenst meteen vastleggen.
De houdbaarheid van een naam
Niemand kan in de toekomst kijken, maar nu al kun je zien dat sommige namen niet lang houdbaar zijn. Dat gaat niet alleen om woorden die in onbruik raken. Denk ook aan namen die verbonden zijn aan één product, één persoon of aan één locatie.
Ondertussen ligt er ook een kracht in een sprekende naam die vertelt, wie je bent, wat je verkoopt of waar je zit. Het kan verleidelijk zijn om te kiezen voor: Piet Patat of Fred Janssen Advies. Dit soort namen zijn veelzeggend en kunnen helpen bij het opstarten van een onderneming, maar ze zijn niet op de groei gekozen. Neem jouw eigen ambities onder de loep. Waar gaat de onderneming heen?
In 2017 veranderde Tesla Motors in Tesla. De toevoeging “Motors” was te beperkt geworden voor het concern, dat zich inmiddels ook in schone energie en ruimtevaart begaf. In de politiek is De Partij voor de Dieren een bekend voorbeeld van een naam die de lading niet meer dekt. Deze partij is in de loop der jaren een steeds bredere agenda gaan voeren dan alleen maar het dierenwelzijn. Dat de partij zich ook met andere onderwerpen bezighoudt, hoor je niet terug in de naam. Wil je in de toekomst activiteiten kunnen uitbreiden? Kies dan een naam die je daarin niet beperkt. Dus wil je in de toekomst ook schapenkaas verkopen? Denk dan nog eens na of je echt Holle Bolle Geit wilt heten.
Verkoop, samenwerkingen en overname
Als je aan de wieg staat van een nieuwe onderneming, dan denk je waarschijnlijk niet aan ontwikkelingen op lange termijn. Kan jouw merk meegroeien in de tijd, of heb je een naam die nieuwe stappen in de weg zit?
Het zijn vooral de eigennamen die voor onbedoelde situaties kunnen zorgen. Valt een VOF uit elkaar? Wat doe je dan met een naam als “Schenkel & Van Doorn”? Mag Van Doorn de onderneming voortzetten onder deze naam? Wat als niemand binnen de familie het bedrijf wil overnemen? Een familienaam is voor anderen van weinig waarde en kan zelfs hinderlijk zijn.
Een nieuwe naam
Als een bedrijfsnaam op termijn niet meer past bij de activiteiten of de identiteit van een onderneming, dan kun je natuurlijk altijd onder een nieuwe naam verder gaan. Ook na een overname of fusie kan dat. In al die gevallen is de Kabelfabriek er om je te helpen met de creatieve, technische en juridische uitdagingen.