Op het moment dat de Kabelfabriek mocht werken aan de uitstraling van het gebied van het Kabeldistrict lagen er nog maar weinig plannen op tafel. Wij kenden de oude hallen van de NKF in de huidige vorm als geen ander. We zitten er middenin.
Toen wij er onze intrek namen waren de hallen onbestemd en door huurders zelf opgeknapt tot atelier, kantoor of werkplaats. Water, licht en verwarming werden zelf aangelegd. Sommige huurders hebben zelfs buitenwanden geplaatst en dakreparaties uitgevoerd. Tientallen jaren stonden de hallen stil, nauwelijks onderhouden. Een groot deel van het pand werd dan ook enkel gebruikt voor opslag, een ander deel als overslag van een transportbedrijf.
Restmateriaal
De restanten van opslag en transport vond je overal terug in het pand. Pallets en containers achtergelaten door de vorige eigenaren. Wij bedachten wilde plannen waarbij de nieuwe functies konden worden ingevuld met dit restmateriaal van zeecontainers. De compartimentering in het pand gemaakt van niet al te fraaie damwandprofielen zou hier juist mooi bij aansluiten en het was er op dat moment in overvloed. Maar een identiteit gebaseerd op de huidige situatie met zeecontainers zou niet lang houdbaar zijn.
Veerkrachtige identiteit
De architect van het gebied had zijn blik al veel meer op de toekomst gericht en zocht naar een stijl die langer mee zou kunnen gaan, een veerkrachtige vormgeving en een oplossing voor de signing die zou kunnen meegroeien met het gebied. Want de damwanden en containers stonden niet in de plannen. De omgeving zou snel gaan vergroenen. De intentie van wonen zou binnenkort al zichtbaar moeten zijn.
We ontwikkelden een stijl en een beeldmerk dat zowel bij het nu als bij het later past. Met kleuren die passen bij het industriële groen in het oude gedeelte van het pand, maar ook bij het nieuwere deel met veel blauw- en grijstinten. Een stijl die bij het hele gebied aansluit en dat blijft doen, bij de huidige gebruikers, de maakindustrie en bij de toekomstige gezinnen en studenten.
In het beeldmerk vind je het goed terug. De stevige, degelijke K sluit in kleur en font aan bij het technische, oorspronkelijke karakter. De d van district dijt erover uit met een vrolijke felroze kleur. De varianten van het beeldmerk komen in alle combinaties van de kleuren van de huisstijl en kunnen worden ingezet afhankelijk van de plek en toepassing. Waarbij het roze staat voor het nieuwe en er een gradiënt is toegevoegd voor de verkleuring van het gebied.
Kleuren
Al is het restmateriaal van de omgeving nooit gebruikt, in de huisstijl vind je nieuwe kleuren, maar ook oude kleuren terug die letterlijk uit het gebied komen. Het blauw van het pand en het oranje, de kleur van een vorige eigenaar.
Het koppelen van de kleuren uit het gebied aan de huisstijl biedt niet alleen een inspiratie of een mooi verhaal. Het zorgt ervoor dat sommige ingrepen in het gebied er vanzelfsprekend uit gaan zien. De borden aan de binnenzijde zijn feller en ogen nieuw, maar de borden die we ontworpen hebben voor de buitenzijde lijken oorspronkelijk. Alsof het er altijd al was. Op deze manier staat de huisstijl de nieuwe plannen niet in de weg.
Een oud buitenbord kon met de bestaande gekleurde frames meteen worden ingezet. Het effect zet zich ook online voort. De fotografie in het gebied sluit naadloos aan met de vormgeving van de website door deze kleurkeuze.