Het mysterieuze logo van Ix

Een mysterieuze en inspirerende naam. Ix kan op het getal 9 duiden, een indicatie van het onbekende, de relatief nieuwe planeet die ontdekt is (nog na Pluto) of duiden op de planet Ix uit het science fiction boek (of spel) Dune. 

Aan het beeldmerk is gewerkt met deze verschillende betekenissen en beelden in gedachten. Het resultaat stuurt richting de laatste twee: een planeet, die aan één kant beschenen is, met er vlak langs een helder hemellichaam. Voor het font is gekozen voor een monospacefont in kleinkapitaal.

Het logo van Ix zonder negatieve variant.
Van het beeldmerk van Ix is geen negatieve variant gemaakt. Het witte hemellichaam verdwijnt of verschijnt met de kleur van de achtergrond. Als een ster bij daglicht.

Geen negatief

In ieder huisstijlhandboek vind je een negatieve variant van een logo. In dit geval niet. Er is bewust voor gekozen geen aparte versie te ontwerpen voor het geval het beeldmerk op een andere kleur komt te staan. Het witte hemellichaam verdwijnt of verschijnt al naar gelang de achtergrond, als een ster bij daglicht.

In het visitekaartje zit een klein gaatje op de plek van het hemellichaam in het logo.
Bij het visitekaartje van Ix was het voor de zichtbaarheid niet nodig, maar wel leuk om de witte cirkel uit te stansen.

Bijzondere kleurlagen

Bij het ontwerpen van het logo is meteen bedacht hoe het drukwerk zou kunnen worden opgebouwd in zwart en een steunkleur. De twee kleuren ontstaan door verschillende tonen over elkaar heen te drukken. Ook in het drukwerk van het visitekaartje zijn de 4 kleuren opgebouwd uit 2 drukgangen. Om precies de juiste tonen paars en grijs uit te kienen hebben we een aantal proefdrukken laten maken.

Een proefdruk laten maken is uitzonderlijk geworden, maar bij zul bijzonder drukwerk is het een must.
Het maken van een proefdruk gebeurt niet zo vaak meer. Meestal wordt alleen van te voren een pdf gecontroleerd. Als je 4 tinten in 2 drukgangen wilt maken wordt het lastig dit puur op scherm in te schatten.
Een proefdruk laten maken is uitzonderlijk geworden, maar bij zul bijzonder drukwerk is het een must.
Voor het drukwerk is niet alleen de intensiteit en de kleurvariant getest, maar ook de papiersoort. Een kleur kan heel anders uitpakken door de gladheid of de grondtoon van het papier zelf.

Creatieve oplossingen

In gebruik betekent dit logo zonder negatief dat op een witte achtergrond het niet volledig zichtbaar is. In een aantal gevallen hebben we ervoor gekozen een gaatje op deze plek te maken. Maar dat gaat niet altijd. Bijvoorbeeld toen Ix verhuisde naar een nieuw kantoor en het logo op de achterwand wilde hebben staan. Uiteindelijk is de gehele wand in een subtiel lichtgrijze kleur geverfd.

Speciaal voor dit logo moest de hele muur lichtgrijs gemaakt.
Het doorvoeren van een huisstijl betekende in dit geval dat de gehele achterwand van het nieuwe kantoor opnieuw moest worden geverfd in een lichtgrijze tint.

Levensgrote illustratie

Het vormgeven van een merk of het ontwikkelen van een huisstijl kan veel vormen krijgen. Ix wilde geen briefpapier of enveloppen, maar vroeg als volgende stap om iets speciaals: een sprekende illustratie. Een wandvullend beeld dat aan zou sluiten bij de uitstraling en de kleurstelling. De illustratie is precies pas gemaakt voor de wand van de werkplek van de founder en uitgevoerd in akoestisch behang. 

Illustratie: Amber Leeman