In vrijwel alle technische beroepen, op alle niveau’s zien we een dalende trend. Er is een lagere instroom op onze scholen en hierdoor ook naar het mbo toe. Minder mensen kiezen voor een opleiding met een technisch profiel. De tekorten zijn zo nijpend dat ook docenten met een technisch profiel worden aangetrokken van de scholen naar het bedrijfsleven toe.
De branchevereniging voor carrosseriebouw samen met de bovag en de rai proberen op al deze fronten de instroom te verhogen in voertuigtechniek en vroegen de Kabelfabriek hierbij te helpen. Met onze ervaring op het gebied van ontwerpen voor auto’s en voor onderwijs sloot deze samenwerking prachtig aan.
Een geschikte insteek
Voor sommige beroepen is er veel uitleg nodig, maar de auto-branche spreekt gelukkig tot de verbeelding. Het is verleidelijk aantrekkelijke beelden in te zetten van snelle auto’s. De verschillende merken dragen allemaal een eigen identiteit met zich mee. Geen zal er aansluiten bij álle doelgroepen die de organisatie voor ogen had. Niet alleen leerlingen vanuit het voortgezet onderwijs moeten worden bereikt voor hun profielkeuze, ook zij-instromers. Dat betekent dat we een insteek zochten geschikt voor alle leeftijden en dan ook nog niet alleen gericht op mannen en ook niet uitsluitend op mensen geboren in Nederland.
Een diverse doelgroep
In samenspraak ontwikkelden we persona’s voor de doelgroepen gebaseerd op echte cases. Dat bracht het vraagstuk nog duidelijker in beeld. De doelgroepen konden haast niet meer uiteenlopend zijn, meer verspreid zijn over verschillende platforms en diverser in smaak en tone-of-voice. Alle doelgroepen leken ondertussen vrijwel even belangrijk. Hoe benader je die allemaal tegelijk met één campagne? Het antwoord: geen campagne.
Samen met het team bedachten we een strategie die misschien in eerste instantie minder in het oog springt, maar op termijn minstens zo effectief zal zijn. In plaats van een campagne met een tijdelijk karakter en iets waar we onvermijdelijk een deel van het potentieel zouden uitsluiten, zochten we naar een uitstraling met een meer solide basis en een naam met perspectief.
Voertuigtechniek
Met de naam en het domein Voertuigtechniek.nl kan het niet concreter. Hiermee zetten de organisaties zich neer als een startpunt voor een baan of een opleiding in voertuigtechniek. In de vormgeving is gekozen voor een ingetogen palet. De donkere tinten met een paar steunkleuren bieden een basis om op terug te valen en van daaruit kunnen alsnog campagnes worden gevoerd met een eigen meer doelgerichte sub-stijl.
Autoriteit en bescheidenheid
De naam en uitstraling bieden niet alleen een baken voor schoolverlaters en zij-instromers, het biedt ook een onderkomen voor de verschillende organisaties. Zij vallen onder een paraplu die net wat breder is dan zijzelf. Ook op dat vlak is het mogelijk binnen de identiteit te blijven groeien.
Al is de vormgeving door deze strategie bescheiden geworden ten opzichte van ons allereerste schetsontwerp voor deze opdracht, is de ambitie die spreekt uit deze uitstraling juist buitengewoon hoog: de belofte van deze presentatie als de autoriteit. Het lijkt alsof het platform op deze manier al jaren bestaat. Deze insteek is een waagstuk, maar de belofte kan in dit geval onmiddellijk worden waargemaakt door het brede, al bestaande netwerk aan aangesloten bedrijven en opleidingen. Vanuit voertuigtechniek.nl worden de missende schakels en verbindingen gelegd in de vorm van een aanbod aan gastlessen, ondersteuning voor het vmbo en bijeenkomsten voor de branche en voor docenten.