Design for Groups

Soms is het fijn om ergens in je eentje over te beslissen. Maar het kan ook zijn dat je dat graag met een team, de vereniging of het hele personeel wilt doen. Bijvoorbeeld als belangen meespelen, er meer mensen zijn met waardevolle input of als er draagvlak nodig is voor een grote verandering. Wil je als voorzitter of directeur de hele club bij het ontwerpproces betrekken? Dan is Design for Groups iets voor jou.

In Design for Groups volgen we een proces dat is afgestemd op groepen. In plaats van 1 op 1 gesprekken verzorgen we bijeenkomsten. De activiteiten zijn erop gericht om de informatie op te halen die nodig is om een volgende ontwerpstap te zetten. Zo kunnen we samen een nieuw logo ontwikkelen bijvoorbeeld of met het hele team werken aan een nieuwe website of een campagne. Elke stap presenteren we en lichten we toe. Het proces leggen we van te voren goed vast. De methode zorgt ervoor dat iedereen achter de uiteindelijke resultaten staat.

Design for groups. Samen een logo ontwikkelen of met het hele team werken aan een campagne.
Op onze brainstormtafels kan iedereen meeschetsen en gummen.

Een brainstorm met 1000 man

Samen stemmen we van te voren het plan af en de te nemen stappen. Dit hangt onder meer af van de groepsgrootte. Er is veel mogelijk, maar er zijn ook grenzen. Met 1000 man is een creatieve brainstorm aan onze whiteboardtafels niet meer effectief. Enquêtes, stemrondes op moodboards of gerichte vraaggesprekken over de concepten: het is allemaal mogelijk. Oplossingen zijn er genoeg en maken we zoveel mogelijk op maat.

Openingen, onthullingen en andere feestjes

De lancering van het eindresultaat zal bij Design for Groups een feest van herkenning zijn. Iedereen heeft immers zijn steentje bijgedragen. Als het goed is verschijnt er geen grote verrassing op de beamer of achter het doorgeknipte lintje. Een feestje is het wel als bij de lancering iedereen blij is met de nieuwe huisstijl, de website of de campagne.

De lancering van een beeldmerk of campagne is geen verrassing als er met een heel team aan is gewerkt.
De lancering van een nieuw beeldmerk waar iedereen aan heeft meegewerkt heeft een ander karakter dan een logo-reveal voor een publiek dat het ontwerpproces niet heeft meegekregen.

Implementatie en toepassing

Een vast onderdeel in Design for Groups is de begeleiding van de implementatie. Hoe maak je het werk eigen? Hoe gebruik je de nieuwe huisstijl en de aangeleverde templates? Zit er ergens nog een foutje in? Dit gebeurt doelgericht in een kleine groep, samen met de mensen die het ontwerp uiteindelijk echt gaan gebruiken. Ook na deze training zijn de ontwerpers van de Kabelfabriek nog altijd beschikbaar. Graag! We zijn altijd benieuwd naar onze ontwerpen in de praktijk.

Grote stappen snel thuis?

Design for Groups volgt een proces dat langer duurt, met meer tussenstappen. Als de tussenstappen zijn afgestemd met iedereen is er draagvlak voor het resultaat. Een ontwerp wordt er alleen maar beter van als de ideeën van het hele team zijn meegenomen. Zo klopt niet alleen het uiterlijk, maar sluit het aan bij het werk, het gebruik en de beleving.