Delft heeft er 3 bijzondere bezoekers van de stad bij gekregen. Het zijn Adriaan, Pablo en Rosa. Deze figuren staan voor de doelgroepen van Delft en kunnen de ondernemers van Delft helpen aan te sluiten bij de marketing en communicatie die vanuit Stadsmarketing Delft wordt gevolgd.
Hoe helpt Rosa mee?
Om de doelgroepen van Delft te communiceren heeft Stadsmarketing Delft een aantrekkelijk, klein en makkelijk leesbaar boekje laten maken door de Kabelfabriek. Erin vind je de doelgroepen terug van Delft. De 4 belangrijkste met een frisse illustratie.
Om dit te kunnen maken is eerst onderzoek gedaan naar de bezoekers van Delft. In een rapport vind je terug hoeveel dagjesmensen er ’s zomers langs de grachten wandelen en hoeveel hotelovernachtingen je kunt verwachten naar aanleiding van congressen. Er is een overzicht gemaakt van de verschillende leeftijden, de verblijfsduur en de achtergrond van de bezoeker.
Het rapport is een belangrijke basis geweest om de persona’s samen te stellen. Maar het rapport zelf is niet wat het beste helpt de winkeliers en ondernemers van Delft te activeren. De persona’s doen dat werk. Via de persona’s is het makkelijker te bedenken welke activiteiten aansluiten op een van de doelgroep. Er worden nieuwe ideeën bedacht aan de hand van deze figuren of nieuwe manieren om in contact te komen met een doelgroep.
Wie is de doelgroep?
Voor een bestaand product of klantenkring is het vaak makkelijker om een persona samen te stellen. Iemand met veel direct klantcontact zal ook zonder een rapport al een aantal “types” kunnen uittekenen. Die kunnen misschien vrij makkelijk vertaald worden in doelgroepen. Maar een persona ontwikkelen kan ook helpen als je nog helemaal geen klantenkring hebt. Het in beeld brengen van de ideale klant helpt bij het bedenken van de ideale manier van benaderen of het ideale product voor deze klant.
Een persona kan een leven gaan leiden binnen jouw organisatie. Zo nu en dan schuift de persona virtueel aan tafel en helpt bij het nemen van een beslissing. Soms zal je na een aantal jaar weer afscheid nemen van de persona. Als deze niet meer representatief is voor de tijd of niet meer aansluit bij een productlijn.