Rosa en 3 andere persona's helpen de Stadsmarketing van Delft te verbeteren.

De persona’s van Delft

Delft heeft er 3 bijzondere bezoekers van de stad bij gekregen. Het zijn Adriaan, Pablo en Rosa. Deze figuren staan voor de doelgroepen van Delft en kunnen de ondernemers van Delft helpen aan te sluiten bij de marketing en communicatie die vanuit Stadsmarketing Delft wordt gevolgd. 

De Kabelfabriek - Wij denken en maken mooie dingen - De persona’s van Delft

Hoe helpt Rosa mee?

Om de doelgroepen van Delft te communiceren heeft Stadsmarketing Delft een aantrekkelijk, klein en makkelijk leesbaar boekje laten maken door de Kabelfabriek. Erin vind je de doelgroepen terug van Delft. De 4 belangrijkste met een frisse illustratie.

De doelgroepenwaaier van Delft
Van de bezoekers van Delft maakten wij een aantrekkelijk boekje met illustraties van de belangrijkste doelgroepen van de stad.

Om dit te kunnen maken is eerst onderzoek gedaan naar de bezoekers van Delft. In een rapport vind je terug hoeveel dagjesmensen er ’s zomers langs de grachten wandelen en hoeveel hotelovernachtingen je kunt verwachten naar aanleiding van congressen. Er is een overzicht gemaakt van de verschillende leeftijden, de verblijfsduur en de achtergrond van de bezoeker.

Het rapport is een belangrijke basis geweest om de persona’s samen te stellen. Maar het rapport zelf is niet wat het beste helpt de winkeliers en ondernemers van Delft te activeren. De persona’s doen dat werk. Via de persona’s is het makkelijker te bedenken welke activiteiten aansluiten op een van de doelgroep. Er worden nieuwe ideeën bedacht aan de hand van deze figuren of nieuwe manieren om in contact te komen met een doelgroep.

De Kabelfabriek - Wij denken en maken mooie dingen - De persona’s van Delft
Omdat dit figuur een naam krijgt, een beeld bij je oproept en misschien een heel levensverhaal heeft gekregen, is het makkelijker geworden mee te denken met de doelgroep waar jouw persona voor staat.

Wie is de doelgroep?

Voor een bestaand product of klantenkring is het vaak makkelijker om een persona samen te stellen. Iemand met veel direct klantcontact zal ook zonder een rapport al een aantal “types” kunnen uittekenen. Die kunnen misschien vrij makkelijk vertaald worden in doelgroepen. Maar een persona ontwikkelen kan ook helpen als je nog helemaal geen klantenkring hebt. Het in beeld brengen van de ideale klant helpt bij het bedenken van de ideale manier van benaderen of het ideale product voor deze klant.

De Kabelfabriek - Wij denken en maken mooie dingen - De persona’s van Delft
Het samenstellen van een persona kan een leuke en nuttige workshop zijn voor het team van een organisatie. Medewerkers die veel klantcontact hebben zullen weinig moeite hebben verschillende types te illustreren.

Een persona kan een leven gaan leiden binnen jouw organisatie. Zo nu en dan schuift de persona virtueel aan tafel en helpt bij het nemen van een beslissing. Soms zal je na een aantal jaar weer afscheid nemen van de persona. Als deze niet meer representatief is voor de tijd of niet meer aansluit bij een productlijn.