Als je van een hobby je werk hebt weten te maken komt er een punt waar je na zult moeten denken over de volgende stap. Uitbreiden, professionaliseren? Of de hobby klein houden voor de liefhebberij?
Meubelmaker Bram van der Bolt had een eenvoudige werkplaats ingericht in een oud industriepand met een schappelijke huur. In zijn omgeving liet hij een kaartje maken en een bordje op zijn deur. Na een aantal jaar al paste de rommelige uitstraling niet meer bij zijn klantenbestand en was de werkplaats simpelweg te klein geworden. Door zijn oog voor detail keerden klanten bij hem terug. Door zijn vakmanschap groeide zijn hobby vanzelf uit tot een bedrijf.
De Kabelfabriek heeft een rol gespeeld bij deze volgende stap: een overkoepelende huisstijl die in alle communicatiemiddelen kan worden toegepast.
Bram vond zijn bestaande uitingen wel sympathiek, maar door de illustratieve stijl met soms scheve meubels, vond hij dat hij meer als een kunstenaar in plaats van als vakman overkwam. Bij hem draait juist alles om kwalitatief hoogwaardige meubels en daar passen geen illustraties van scheve stoelen bij. Bram gaat het niet om een bepaalde stijl, maar om de beste oplossing voor elke ruimte te vinden. Hij zegt zelf: ‘Het mooiste vind ik als een meubel zo in zijn omgeving past, alsof het er altijd geweest is.’
De huisstijl moest ook een passende oplossing zijn voor Bram. Makkelijk in gebruik en Bram niet in de weg gaan zitten op termijn. Dat betekent voor ons als ontwerpers dat we rekening houden met een kleurpalet dat niet te uitgebreid of specifiek is. We kiezen een font met een betaalbare licentie, dat makkelijk beschikbaar is.
We kozen een stoer, vriendelijk en zakelijk lettertype. De stijl kenmerkt zich door natuurlijke, neutrale kleuren die zijn meubelen naar voren laten komen. Rood is de daadkrachtige en praktische accentkleur in zijn huisstijl.
De nieuwe stijl is inmiddels terug te zien op zijn website, visitekaartjes, flyer en rijdt voorbij in zijn bedrijfswagen. Hierdoor is de zichtbaarheid van meubelmaker Bram verhoogd. Zijn naam is zijn merk geworden. Een stijl die past bij hoe Bram zijn werk doet.