Beweeg je mee met de tijd, dan staat jouw logo niet meer stil. Steeds meer organisaties omarmen deze trend. In drukwerk is een statisch logo natuurlijk de norm, maar een logo verschijnt vele malen meer digitaal. Dat maakt het mogelijk te kiezen voor animaties als kenmerk om de identiteit te versterken. Bewegende logo’s trekken niet alleen sneller de aandacht, maar zorgen ook voor een modernere uitstraling of zelfs een extra laag om aan te geven wat een firma doet of waar de naam vandaan komt.

De trend logo’s te animeren wordt gedreven door de digitalisering en de groei van videoplatforms zoals TikTok, YouTube en Instagram. Bedrijven willen hun merk beter laten opvallen in de continue stroom van online content.
Steeds vaker ontwikkelen wij bewegende beeldmerken voor onze opdrachtgevers. De meeste recente is het aanpassen van het logo van de NVON ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan. Zij wilden graag een variant, vergelijkbaar en in dezelfde verhouding, zodat het merk op alle plekken tijdelijk kon worden vervangen.
Voor de NVON maakten we van de animatie een GIF. GIF-jes kom je niet alleen in logo-animaties tegen, maar ook in gekke stickers in WhatsApp of als micro-interactie in een knop die subtiel beweegt in een heel korte loop. Het grote voordeel van een GIF is dat het als een gewone afbeelding kan worden ingezet. In tegenstelling tot videoformaten heeft een GIF geen aparte player nodig, waardoor het moeiteloos werkt op websites, social media, e-mails en in berichten-apps. Daarnaast lukt het vaak wel om GIF’s verkleind op te slaan en zijn daardoor snel te laden.