Rood houdt zich niet op de achtergrond, het is een kleur die meteen invloed op ons heeft. De kleur van passie, warmte en actie, maar ook van waarschuwing en gevaar. Oppassen dus. Door de uiteenlopende associaties is het een kleur die niet past bij iedere merkidentiteit.
De kleur rood
Rood is een primaire kleur. Het is een kleur waarop we meteen reageren en er schuilt een krachtige symboliek in. Denk aan bloed, liefde, vuur, maar ook aan oorlog, gevaar en alarm.
Ooit was rood een van de duurste pigmenten om te maken en was het gebruik voorbestemd voor de rijken. Voor verf en inkt zijn er inmiddels voordelige oplossingen gevonden om rood op grote schaal te kunnen produceren. Op ons scherm speelt dit niet en is rood net zo makkelijk gemaakt als groen of blauw.

Denken we aan merken en de kleur rood dan komen er meteen plaatjes boven van Coca-Cola, Red Bull, Netflix en Heinz. Krachtige, sprekende merken. Wanneer past rood bij een merkidentiteit? Zegt het dat je een marktleider wilt zijn? Is het voor opvallers of voor prijsvechters? Staat het voor hard of voor hartstocht?
Past rood bij mijn merk?
Om dit te kunnen beantwoorden is het belangrijk de kernwaarden van de organisatie helder te hebben. Passen deze kernwaarden bij de eigenschappen van de kleur rood? Kernwaarden die passen zijn bijvoorbeeld assertief, sensueel, krachtig of actief.
Dat past bij een bedrijf of organisatie met veel energie, daadkracht en doorzettingsvermogen. Voor een sportzaak zijn dit prachtige kenmerken. Niet voor niets is rood een veelgekozen kleur in de sport. De oudste sportverenigingen hebben vaak de kleur zich als eerste toegeëigend. Rood voor levensmiddelen is zoet, rijk en smaakvol. Rood voor een nieuwszender staat voor urgentie en actie.
Let ook op de keerzijde. Begin je een coachingspraktijk waarbij je geduld, rust en veiligheid wilt uitstralen? Dan is rood misschien niet de eerste keus. Heb je een bedrijf in software voor boekhouders? Rood staan is niet bepaald een positieve associatie voor deze doelgroep. Rood is verder direct verbonden met een politieke kleur, wat voor sommige organisaties een rol kan spelen.
Markt en gebruik
Naast de kernwaarden van een merk is ook de markt belangrijk. Is het merk voldoende onderscheidend? Wat zijn de bestaande associaties en hoe is cultureel het gebruik?
Als je nu een nieuw merk soda op de markt brengt zul je rekening moeten houden met de anderen op het schap in de supermarkt. De kaarten zijn lang geleden al verdeeld. Oranje voor sinas, paars voor cassis en groen voor sprite. De kleuren staan inmiddels niet meer voor een merk alleen. Een rood blikje staat niet meer voor Coca-Cola, maar voor cola.

In de supermarkt is hetzelfde gebeurd met naturel chips. Doordat Smith in 1958 voor het eerst aardappelchips op de markt bracht in rode zakken is die kleur in de loop der tijd voor het product gaan staan. In het buitenland is deze kleurcode anders.
Aan kleuren worden in sommige landen andere betekenissen gekoppeld. Dat geldt niet alleen voor chips, pakken melk en pure chocolade. Rood is in China de kleur van geluk. Geld als cadeau wordt geschonken in een rood envelopje. In India en China is rood een traditionele kleur voor de bruid en bruidegom.
Onzichtbaar rood
Hoe opvallend rood ook is: de meestvoorkomende vorm van kleurenblindheid is deuteranopia (rood-groen-kleurenblindheid). Dit kan iets zijn om rekening mee te houden. Hier hebben 1 op de 12 mannen last van.

Groen (de complementaire kleur van rood) is voor de meeste van ons duidelijk te onderscheiden. Voor deze groep niet. De kleuren rood en groen in dezelfde intensiteit komen heel dichtbij elkaar te liggen. Soms is er geen enkel onderscheid.

Dus
Als je rood op zijn kwaliteiten inzet kan het een huisstijl kracht en warmte geven. Rood straalt passie uit, moed en leiderschap. Je kunt er niet omheen. Maar met een populaire kleur als rood ben je waarschijnlijk niet de eerste in jouw markt. Daarbij liggen associaties met bloed en agressie op de loer. Tot slot is er een aardig deel van de bevolking dat rood niet goed ziet. Vooral in combinatie met groen of als je met een doelgroep te maken hebt die voornamelijk bestaat uit mannen is dat iets om rekening mee te houden.