Niet opgeloste strategische vraagstukken: als organisatie loop je daar vroeg of laat altijd tegenaan. Beter los je ze zo vroeg mogelijk op. Het geeft focus en dat scheelt uiteindelijk tijd. Ontwerpen kunnen met de juiste doelgroep voor ogen worden gemaakt en dat levert effectieve communicatie op.
Strategische sessies
Wie wil je bereiken? Wat maakt jou of jouw organisatie anders? Hoe laat je dat zien? Op dit soort vragen en de onderliggende antwoorden gaan we in tijdens een strategische sessie.
Als strategisch ontwerpbureau hebben we onze eigen methode ontwikkeld om je te helpen bij het bepalen van kernwaarden, jouw marktpositie, verkoopstrategie of het kiezen van een bedrijfsnaam. We gaan op een speelse, interactieve manier op zoek naar de kracht van jouw merk en onderzoeken de markt. Waar zou jij het liefste staan? Wie wil je aantrekken? Wat wil je uitstralen en hoe ver reikt jouw ambitie? Je kunt ervoor kiezen om de sessie meteen te laten aansluiten op het ontwikkelen van een passende uitstraling. Daar liggen op dat moment alle ingrediënten voor op tafel.
Naamstrategie
Het kiezen van een bedrijfsnaam is een van de belangrijkste strategische beslissingen. De geschreven bedrijfsnaam wordt meer gebruikt dan een logo. En de gesproken vorm is vaker te horen dan dat een naam is te zien. Het wordt je niet makkelijk gemaakt. Ontzettend veel namen zijn al door anderen vastgelegd. Dit het hoofd bieden vraagt om veel creativiteit, maar ook om technische en juridische kennis. De Kabelfabriek heeft daarom een unieke samenwerking met Killburn & Strode, experts op het gebied van intellectuele eigendom en merkenrecht. Hierdoor zijn ideeën voor namen snel te checken en meteen vast te leggen.
Persona’s
Persona’s ontwikkel je als hulpmiddel om na te denken over oplossingen of producten voor een doelgroep. Via de persona’s is het makkelijker te bedenken welke activiteiten aansluiten. Er worden nieuwe ideeën bedacht aan de hand van deze figuren of nieuwe manieren om in contact te komen. Persona’s ontwikkelen is vaak al een onderdeel van een van onze bestaande sessies, maar kunnen we ook als losse strategische sessie inrichten.
Kernwaarden
Kernwaarden klinken vaak als een slogan, maar meestal zal je ze zo niet gebruiken. Toch zijn ze handig en goed toepasbaar. Vaak zien we dat bedrijven vrijwel direct na het bepalen van hun kernwaarden al stappen ondernemen. Van heel kleine aanpassingen (bijvoorbeeld het aanpassen van webteksten) tot het wijzigen van een productlijn. Het vaststellen van kernwaarden is een onderdeel van bestaande strategische sessies, maar kunnen we ook als los onderdeel inrichten.
Klantreis
Een klantreis (customer journey) is een actieve zoektocht, waarbij we in beeld brengen hoe jouw product of dienst bij je doelgroep terecht komt. En dat vanuit het perspectief van de klant. Daarbij vullen we de bestaande, bekende klantcontactmomenten aan met nieuwe, out-of-the-box mogelijkheden.
Onze klantreis is een combinatie van het doorlopen van deze momenten met live-tekenen en de denkstappen voor de eventuele uitvoering. Bijvoorbeeld een inschatting van de kosten van de plannen die op tafel komen. Op deze manier is het eindresultaat geen rapportje, maar een actieplan waarmee je in sommige gevallen direct de eerste stappen kunt zetten.
Een goede merkstrategie heeft meerwaarde
Ook starters en zzp’ers kunnen bij ons terecht voor hun merkstrategie. De fundamentele sessies hebben wij uitontwikkeld en zijn goed betaalbaar. Het kan een van de hoofdstukken vormen van een ondernemingsplan. Het geeft focus in actuele en toekomstige beslissingen en een heel duidelijk kader voor het ontwerpen van alle communicatie. Een vliegende start voor een onderneming!
Complexere vraagstukken of sessies voor grote groepen zullen soms iets meer tijd kosten, of een aanpak op maat nodig maken. De investering levert altijd een heldere focus op en vaak nieuwe ideeën. Soms volgt zelfs een sensationele stijging van de omzet, die puur herleidbaar is naar een shift in strategie, een andere uitstraling en een doordacht communicatieplan.