Naar index

EEN PAKKENDE NAAM

Een aantal keer achter elkaar gebeurde het: iemand kwam voor een logo en kreeg niet alleen een nieuw beeldmerk, maar ook een nieuwe naam.

De voorvallen waren aanleiding voor ons om ons grondig te verdiepen in naamstrategie. Hoe kies je een nieuwe naam? Is een onderbuikgevoel genoeg motivatie? Wat zijn de regels van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel? Is er iets op tegen je eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam? En waarom zou je zoveel tijd aan de naamkeuze besteden? Is een logo niet belangrijker?

Wij niet alleen, ook onze klanten waren op zoek naar een structuur om deze vragen te kunnen beantwoorden.

De Kabelfabriek heeft een creatief proces ontworpen om je te helpen bij het kiezen van een naam. Er zijn brainstormsessies ontwikkeld en een eigen taxonomie om namen te ordenen en te helpen bij het maken van de uiteindelijke keuze.

Wat het lastig maakt is dat meerdere aspecten een rol spelen: Is de naam onderscheidend? Past de naam bij het bedrijf? Zijn er ((on)gewenste) dubbele betekenissen? Is de naam visueel aantrekkelijk?

Ook praktische zaken zijn belangrijk: de vindbaarheid, de spelling van de naam en of de naam goed valt uit te spreken.

Het is geweldig te mogen helpen bij een naamkeuze. Want een naam is belangrijker dan een logo. Met een logo laat je als het goed is in een oogopslag veel van jezelf zien. En je denkt misschien dat je jouw logo op al jouw uitingen toepast: maar wat dacht je van jouw naam in een gesprek, in de adresbalk, jouw naam in documenten en jouw naam op de radio. Verder is het niet ongebruikelijk een logo te laten restylen van tijd tot tijd. Dit gebeurt vaker dan een naamswijziging.

Reden genoeg om voordat je jouw bedrijf Jansen, Athene of Piet Patat noemt eens goed na te denken of jouw naam wel staat voor wat je doet. Of jouw naam wel onderscheidend is. En of jouw naam wel mee kan groeien met jouw ambities.

Geïnspireerd om met ons aan de slag te gaan? Stuur ons een bericht. Onder welke vlag ga jij de wereld veroveren?

mei 2016